Gör din egen växtnäring

Brännässlor finns det i massor runt vår gård och i går fick jag ett mail med det här tipset som jag tänkte pröva.

Du kan mycket enkelt tillverka din egna växtgödning av brännässlor. De innehåller en mängd näring som dina växter mår bra av.

1. Fyll en balja till hälften med brännässleskott. Lägg ett nät i botten, då blir det lättare att hantera brännässlorna.

2. Täck nässlorna med vatten och sätt blandningen att jäsa. Det kommer att lukta en del, så det är bäst att placera baljan i ett avsides hörn.

3. Rör varje dag i blandningen så att jäsprocessen får ordentligt med syre och börjar bubbla.

4. Efter ett par veckor är blandningen brun och slutar att bubbla. Blanda gödningsmedlet på följande sätt: En del brännässlevatten till tio delar vatten, sedan är det färdigt att användas i köksträdgården.




Jag behöver goda råd från er, titta här!!

1 Annica:

skriven

Mycket bra motto!!

Tror jag ska trycka en tröja med den texten och ta på mig!

2 Ann:

skriven

Den där JOhn dyker upp när manminst anar han..:))

3 My:

skriven

Orkar man det så...:) Tillverka egen gödning..

Ha det gott!

4 Nilla:

skriven

Hej

Ja värmen är väkommen tillbaka.Nu har det i allafall slutat regna...må så gott

5 Mia:

skriven

Åsså kan man äta dom, gott! L

6 Mia:

skriven

Ja, alltså inte när dom är jästa... ;-)

7 Fia:

skriven

Jag kan tänka mig att det blir massor av kväve som sätter fart på växterna. Det ska tydligen funka bra att använda utspädd urin också. Vad sägs om det?

8 soffie:

skriven

oj lät som det tar ett tag att göra iordning.

tycker nässlor luktar som kattpiss när de växer.

Hoppas det blir bra gödning.

Ha en bra vecka och Gonatt!!!

Kommentera här: