Kalven är borta!!!

När jag gick ut i hagen för några timmar sedan för att kolla till den nyfödda kalven så är hon spårlöst borta!!
Jag letar överallt i hagen men hon finns ingenstans. Min första tanke är björn, det är ju ingen omöjlighet att det kan komma björn när man bor så här i skogen och nyvakna nallar är säkert jättehungriga.
Men jag tar i alla fall med mig hundarna för att leta...kalvar svarar tyvärr inte när man ropar på dom...
När jag gått en bit i den lilla skogsdungen vi har bredvid kohagen så hittar jag henne tack och lov, hon har helt enkelt rymt!!!



Inte var hon speciellt intresserad av att gå tillbaka heller så jag fick putta och dra...det är inte lätt att få dom att gå om dom inte vill ska ni veta!!!
Tyvärr var jag själv hemma också eftersom A var på shopping-runda med vår granne K!!
Det blev det istället för att göra sommarhagar...grrrrr...men det är en annan historia...




Till slut är kalven trött så då lägger hon sig...I ETT DIKE IGEN!!
Eftersom jag inte orkar bära en kalv själv och inte ville ha henne liggandes i diket så gick jag och hämtade ett hästtäcke som jag drog hem henne på. Hundarna var såklart med och hjälpte till hela tiden =)



När jag äntligen fått in henne i hagen så tror jag såklart att allt är frid och fröjd, hon är ju kontrollerad av flocken...



...och återförenad med sin mamma.



Men då visar det sig att den här lilla damen, hon tycker att det är mycket roligare att springa omkring i skogen än att vara i hagen!!!  Jag har  jagat henne och placerat henne i hagen flera gånger men hon bara sticker ut.
När A kom hem satte vi en ny lägre tråd på stolparna också men inte ens det hjälper...A ringde nyss och sa att hon är ute ur hagen igen!!!
Efter att jag jagat henne en bra stund så tog i alla fall hennes batteri slut och hon slocknade i ett buskage.



EN RIKTIG RYMMARE ÄR DET VI HAR FÅTT ALLTSÅ...DET ÄR TUR ATT DOM ÄR SÖTA NÄR DOM SOVER!!



Just nu ligger hon utanför hagen, på samma ställe som på fotot här ovanför, och sover.
Vi måste stänga in henne i natt, det går inte att ha en liten kalv ensam ute såhär.

Den enda fördelen med dagens bravader är att det blir MÅNGA steg...jag hittade en till stegräknare i går kväll så jag är med i stegräknar-matchen igen.

Nu hoppas jag att det inte blir några fler ko-äventyr på ett tag...PUST!!





1 Åsa.S:

skriven

Hahahahahaha, vilken liten buse!

2 Mia:

skriven

Vilken liten illbatting! S Är man född i ett dike så kanske det är där man trivs bäst, lite hemmakänsla ;-)

Klart att jag ska fota hela flytten, åtminstone så länge batterierna räcker, för jag glömde de andra och laddaren där uppe nu senast, typiskt...

3 Nina:

skriven

Men vilken rackarns kalv! Och tillbaks ner i diket stack den också. Undra vad det månne bliva av denna kalv?

4 Erika:

skriven

Ja det ska bli riktigt skönt med lov!



Vilket busfrö! ^^ Skönt att hon kom tillrätta igen efter alla rymmningar. :)

5 A:

skriven

Heheheh...

Vilken buse och vilket äventyr =)

6 Madeleine Gustavsson:

skriven

Det har varit en händelserik dag för dej o kalven. Kalven är såååå söt, inte kan man bli arg på en sån sötnos. Kram Madde (ny bloggare)

7 Nettan:

skriven

Åh, en liten rymmare !

Tur att kalven är så liten än så länge och inte ett stort ton att flytta på.



Kram

8 Ann:

skriven

Nämen gode gud sicken sötnos och vilken busig liten en:))))

9 soffie:

skriven

Oj det va mej en nyfiken en så där i början på sitt liv,men guuu va söt han är!!

10 Anonym:

skriven

ja det är ingen dans på rosor med ungdjur...kommer ihåg när våra kvigor rymmde in till stan..( det är ca 2km)de drog ner till hamnen...sprang runt i trädgårdar och satte sina spår...en busslass turister var på genomresa och tyckte att det var mycket spännande....veterinären fick ge dem lugnande...

en simmade ut till Klockarholmen..de andra 2 vägrade att gå...men efter 5h var de åter på plats i hagen....så jag vet..att det blir många steg...ha ha..jättefina bilder på rymmaren och så sockersöt...kramiz

11 Tinaz:

skriven

Vilka sötingar! tur att kalven kom till rätta iaf.

//T

~ Sann vän är en sällsynt fågel~

12 Annelie:

skriven

HAHAHAHA förlåt att jag skrattar. Men vilken "liten" rackare.

Hoppas du får en lugn kväll nu då.

13 Bim H-D:

skriven

Hm, här hade jag en springandes mitt på landsvägen... nä, inte vår - har inga... tur nog ;) eftersom vi saknar uthus... Men, hur kul är det få ut kalvar på landsväg - 90.. men inte ens timmerbilar kör i den hastigheten, nopp... utanför oss är det 70... hahaha, skrattretande... vem kör det? inte ens mopederna... ;)

Må så grankott...

14 Pernilla:

skriven

Men oj, trodde att kalvar inte ville lämna sina mödrar. Vilken liten "Rackarunge".

/P

15 Inger Maryissa:

skriven

Nämen vilken olydig liten kalv ;-)...springa iväg på detta sätt.....och vad sa mamman då ?

Väntade mamman bara på att du skulle hämta kalven eller.....? ;-)

Skönt att ni kan stänga in kalven på natten, så den inte möter läskiga djur som björnar eller vargar.

Men de små liven är nog precis som människobarn, nyfikna och man måste vakta dom jämt.

Och precis som den lilla kalven, är så söta när det sover ;-) ;-)

Det är så kul det du berättade och jag såg allt framför mig, fast kan tänka mig det var jobbigt.



16 carina:

skriven

Ha,ha vilken liten äventyrare....kanske det är lite get i henne, de brukar vara duktiga på att rymma :)

Jätte kul läsning...och många steg fick du också ;)

17 Torkel:

skriven

Just Surfin.. Hello From Gold Coast Australia.. Well Done.

Kommentera här: