Bekymrad

Min bror, som bröt upp ur ett längre förhållande i slutet av sommaren, har sedan ett par månader träffat en ny tjej som han tycker mycket om. Den senaste tiden har han märkt att hennes förhållande till alkohol är allt annat än sunt och han beslutade sig därför i söndags att bryta den relationen. Vi har pratat mycket om situationen och det han berättat är inte alls roligt så jag blev glad när han tagit det kloka beslutet att avsluta relationen.

Men nu får jag plötsligt ett sms där han skriver att han är på väg till tjejen och att dom ska pröva igen!!!
Vad gör man?! Ingenting så klart, han är vuxen och måste ta egna beslut i livet men jag blir orolig för honom...
Vår uppväxt med en missbrukande pappa har satt spår i oss båda som är svåra att bemästra...att vara medberoende är något att kämpa med varje dag...det här är en helt ny situation för min bror och jag vet vad jobbigt han kommer att få det i den här relationen om inte tjejen själv väljer att ta tag i sina problem...
Att göra "ingenting" är svårt, min bror vet vad jag tycker och tror men jag har även sagt att jag respekterar hans beslut om sitt liv...det här var inte vad jag hade förväntat mig...



1 Inger:

skriven

Ja vad svårt. Förstår om du känner för din bror, och vill göra allt för honom. Men som du skriver, han är ju vuxen. Men det måste kännas skönt för honom att ha dig, som han kan prata med.Flickvännen kanske kommer på att hon vill sluta, det är nog bra om han är lite bestämd mot henne, och säger att han vill att hon slutar dricka, om de ska fortsätta
vara tillsammans. Men som du vet "kärleken är blind"
Hoppas att allt ordnar sig för din bror. Han kan vara glad som har dig, som bryr dig...
Ha en bra fortsättning på den sena kvällen..

2 Carina:

skriven

Även jag har en bror och endast honom.
Han har ett förhållande som inte jag och mina föräldrar kan godta riktigt pga väldigt tragiskt
uppbrott för ett tag sedan.
Gör ont i mig att han är där igen, men som sagt han är vuxen och måste göra som han känner för.
Men gör han verkligen rätt :/
Eller ska man svälja och stryka ett sträck över det gammla och hoppas att allt går väl.....

3 Åsa.S:

skriven

Aj, vilket dilemma! Jag fattar att du inte vill lägga dig i, men ändå har svårt att blunda.
Hoppas allt går bra för din bror... och för tjejen!
Kram!

4 Borthy:

skriven

Mycket mycket svårt...
Jäkla alkohol. Bra att din bror ändå har ögonen helt öppna över problemet och att han har dig! Hoppas att tjejen som han ändå verkar tycka om kan få hjälp att ta sig bort från spriten. Kram

5 Gabbi:

skriven

Jobbigt! För man vill ju "lägga sig i"!!
Hoppas att det löser sig till de bästa?!
Ha en fin onsdag!

6 Carina:

skriven

Svåra grejer det här, men som du säger han är vuxen. Du finns ju där om han behöver dig och det är nog en stor trygghet för honom att veta det.
Men har går ju in i detta med "öppna" ögon och vet vilka tecken han ska vara extra vaksam på!
Ibland är kärleken blind, inte alltid så lätt tyvärr!

7 My:

skriven

Svårt dilemma absolut! Du ska väl inte "lägga dig i" men håll dig i bakgrunden och kolla hur det går iallafall. Alla varningslampor tänds ju när det är alkoholproblem så, men hon borde kanske få en chans tjejen? Vet hon om att hon har problem och vill/ska ta tag i det så...men annars vet jag inte om hon borde få en chans.

8 Christel:

skriven

Det är alltid svårt när någon som står en nära tar "dåliga" beslut. Tyvärr kan man inte göra något mer än att finnas till hands. Vilket faktiskt inte är lite. Vem vet, det kanske blir så att hon går med på behandling, man kan ju hoppas.

9 Mija:

skriven

Gud så svårt.
Det svåra ligger ju i att "inte lägga sig i", trots att man vill varandra sååå väl... (det är iaf min erf.) Man tycker sig ha så tydliga lösningar, men man kan ju aldrig pracka på någon annan sin egen tro.. Man kan ju inte väcka en som inte vill bli väckt, du vet hur jag menar.. (orden kommer inte till mig som de brukar:)

Goda råd är alltid bra så länge man ställer dem på rätt sätt och inte fördömer tror jag..

Jag hóppas att det går bra, hur det än utvecklar sig..

Varma kramar!

10 Patrickamal:

skriven

Hope you enjoyed your visit.

Kommentera här: