GNÄLLVARNING!!

Tog influensavaccinet i år för att jag inte ville bli mer sjuk, jag har ju varit förkyld till och från i flera månader. I lördags började jag få ont i kroppen och huvudvärk och L sa direkt att "det är därför jag inte vaccinerar mig mot influensan". Eftersom det då var 11 dagar sedan jag vaccinerat mig så vägrade jag tro att det kunde vara det. Men nu har jag läst på och det verkar som om han kan ha rätt...

Feber när immunförsvaret reagerar
De flesta typer av vaccinationer kan orsaka feber i kroppen. Febern beror, liksom de lokala reaktionerna, på att immunförsvaret reagerar vid vaccinationen.

Vad gäller inaktiverade vacciner, kommer då febern inom ett par dygn. För de vaccinationer som innebär injektioner med ett försvagat vaccin kan det dröja längre. Det kan ta upp till tolv dygn innan febern är ett faktum.

 

 

Kommentera här: