Så många korkade...

 
...människor det finns!!
Kommer ni ihåg när man skrämde varandra i mörkret med en ficklampa under hakan samtidigt som man gjorde en grimas?
Att gå med en mobil framför ansiktet i mörkret har samma effekt.
Nu på kvällspromenaden med Albin så ser jag en person komma gående på ett par hundra meters håll och min första tanke var "varför går man med munskydd på utomhus".
Det är en väldigt konstig företeelse tycker jag för frisk luft är ju inte farligt.
Nu var det ju inte ett munskydd utan personen promenerar med sin mobil framför ansiktet.
Hur som helst, det dröjer inte länge förrän Albin också ser personen och jag ser att han blir spänd och efter några steg börjar han "muffa".
Jag stannar, sätter honom vid min sida och ber honom vara tyst men han förtsätter "muffa" eftersom han inte förstår vad det är för något konstigt som närmar sig.
Han sitter hela tiden stilla vid min sida och när personen, som var en ung tjej, passerat mig så vänder hon sig om och ropar "det där är faktiskt inte ok för jag är rädd för hundar".
Nu blir jag faktiskt lite irriterad...han har ju inte gjort något och hon har ju tydligt sett att jag satt ner honom och försöker få honom att vara tyst så jag svarar "ditt ansikte blir vitt som ett spöke när du går med mobilen framför ansiktet i mörkret och det förstår inte en hund".
"Ni är nog lika rädda för varandra".
Rätt eller fel, så gjorde jag i alla fall.
Jag har full förståelse för att folk kan vara rädda för hundar men då kan man ju välja att gå över på andra sidan gatan vid ett hundmöte.
Jag är också medveten om mitt ansvar som hundägare men jag vill inte bli orättvist påhoppad.
 
 
Detta promenerande med mobilerna är helt livsfarligt tycker jag.
Flera gånger har jag saktat ner farten i bilen när barn vimsat omkring helt blinda och döva för omvärden, hela gäng alla med näsan i mobilen.
Senast nu i kväll höll en kille på att gå in i mig för han var helt fokuserad på sin mobil.
Jag tycker ett förbud vore lämpligt.
 
 
Avslutar dagens inlägg med en bild på "monstret" som fyller 7 år idag.
 
 
 Världens finaste Albin.
 
 
 
1 Jaana:

skriven

Hej ejmis!

Jag är också hundrädd.
Jag tycker du gjorde rätt och signalerade till den mötande personen att du hade kontroll över hunden, även om den muffade.

Ja, dessa människor som går med sina mobiler är ju rena trafikfaror.

Kram!

Svar: Tack!
Kram 😊
ejmis

2 Hannas krypin :

skriven

Jag är också rädd för hundar men de gånger jag blir irriterad på en hundägare är ju när de verkligen steunrat i att jag kommer och hunden skrämmer mig. I det här fallet kan jag dock inte förstå hennes reaktion. Du gjorde ju det du kunde.

Svar: Tack <3
ejmis

Kommentera här: