Vilken helvetes...

...eftermiddag, kväll och natt det var igår.
När vi kom hem från jobbet fick vi ringa efter Distriktsveterinären eftersom en av kvigorna inte mådde bra.
Efter många om och men så konstaterades att kvigan hade en livmoderomvridning.
När sånt händer måste kon rullas fram och tillbaka och jag kan säga att det är ett MYCKET TUNGT projekt.
Tur att det finns snälla grannar som ställer upp och hjälper till när det händer sånt här.



När vi kämpat på under några timmar så snurrade livmodern äntligen tillbaka men faran är långt ifrån över.
Veterinären misstänker att det kan vara en missbildning i kon som gör att kalven inte kan komma ut.
=(

Fy så jobbigt det är när sånt här händer!!!
Jag var vaken hela natten och gick ut och kllade henne med jämna mellanrum.
Nu vet vi inte om vi måste slakta henne...

Hade henne i en mindre inhägnad men mitt på dagen idag hade hon lyckas ta sig ut så just nu går hon och betar med dom andra kossorna...som om inget har hänt!!??

Men...vi vet att det KAN ändras fort så åtgärder finns att tillgå om hon helt plötsligt skulle bli sämre.
Just nu hoppas jag på ett mirakel!





1 Jaana:

skriven

Usch, vad tråkigt!

Hoppas allt ordnar sig med kossan!



Kram!

2 Ann Catrine:

skriven

Vad jobbigt, och nu menar jag inte bara kroppsligt.

När djuren lider är det nästan outhärdligt,

så mycket kan hända!

Kommer ihåg såna händelser ifrån tiden då vi

hade ladugård.



Själv fick jag precis ett tragiskt besked som gjorde att den här dagen stannade upp totalt!

Tror att ingen av dagens planer kommer att bli av,

tar nog en extra lång promenad och försöker smälta..

(inget som gäller familjen, men en vän till mig

och min dotter M)



Kram!

3 Marie-Louise:

skriven

Men fy så jobbigt. Jag visste inte ens att kossor kan få sådana besvär. Jag hoppas att er kossa klarar sig så att ni kan behålla henne. Kram

4 Eva Å:

skriven

Stackars stackars kossan, så hemskt när djur är sjuk och har ont. Tur att du och A är så rediga så hon är i bästa händer.

5 Synnöve:

skriven

Fy det där är jobbigt det. Har varit med några gånger för att hjälpa en stackars kviga. Det gick tyvärr inte så bra. Men som du säger, det är inte alltid allt är bra fast det ser ut att vara det.



Ang de kopparna du såg hos mig. De går att köpa. Ska kolla vad de kostar så hör jag av mig.



Ha nu en skön torsdagskväll. Här blir det stilla och fredligt.

Kramen Synnöve.

6 Sandra:

skriven

Men va tråkigt! :( Hur har det gått för henne?

7 Grimla:

skriven

Undrar samma sak, hur gick det för kon?

Kommentera här: