Det senaste dygnet...



...har präglats av den otroligt sorgliga händelsen i Norge, där Anders Behring Breivik valde att med en bomb, en pistol och ett automatvapen ta livet av nästan 100 människor.
Tankarna går till alla som förlorat någon denna sorgens dag.
Tankarna går till alla som var på plats och kommer att leva med ett sår i själen för resten av livet.
Tankarna går också till förövarens anhöriga...


Mitt i denna röra av känslor av avsky för brottet, av rädsla för vad livet är skört, av påminnelsen om vad livet kan förändras på en sekund så väcks också en nyfikenhet hos mig.

Vad är det som driver en människa till en sådan fruktansvärd handling?
Hur har han tänkt och varför?
Hade någon eller något kunna förändra de val han gjorde?

För mig räcker det inte att fyllas med och uttrycka ilska, sorg, fasa, avsky och förtvivlan...jag behöver också försöka fårstå VARFÖR något sånt här händer.

I mitt jobb träffar jag dagligen personer som gjort dåliga val i livet.
Personer som skadat andra.
Jag försvarar inte de brott som begåtts och jag tycker det är skönt att inte behöva vara den som dömer till vård, fängelse eller frikännande.

Det mina erfarenheter lärt mig är att livet inte är svart eller vitt, det finns en väldig massa gråzon.






1 my:

skriven

Svårt att ta in och ens försöka förstå...

2 Budda:

skriven

Hej J! :)



Ett ögonblicks skillnad, sen är det inte mer.



Läste Aftonbladet i dag, utförarens ´dagbok´ och massor med sidor och bilder om tragedin.



Det var nära att Köpenhamn blev drabbat av liknande (fast utländska terrorister) i december. :( Men de anhölls.



Tankar från mig.



3 soffie:

skriven

usch det är verkligen så hemskt!en enda människa kan förstöra för så många familjer å släcka så många liv,ryser,kramen

4 Eva Å:

skriven

Ja, det är fruktansvärt. Man kan inte ta in det och tro det är sant, känns som en mardröm. Han är en höger extremist med ett otroligt islamhat men det han gjort skulle inga terroristgrupper någonsin göra, döda oskyldiga barn för är man 14 är man inte mer än ett barn tycker jag. För mej har han inget livsberättigande, har man gjort det han gjort finns ingen återvändo och han kan aldrig mer släppas ut, bättre han inte finns så världen blir en djävul mindre. Även om jag skulle förstå varför han gjort det så ändras inte historien, sjuka människor finns och en del av dem bör få komma till ett väldigt varmt ställe snarast.

5 Synnöve:

skriven

Man sitter här med en konstig känsla. Man vet att det hänt. Var det hänt. Man ser bilder, hör reportrarna berätta. Hör de som var med, överlevande berätta. MEN... Hjärnan VILL inte förstå... Ville inte förstå hur det här kunde hända. Vill inte förstå varför, hur en man kan göra så här...



Det jag undrar är...

Hur tänkte du Anders när du klev upp ur sängen fredagen den 22 juli. Hur tänkte du, när du stod i dusjen, när du rakade dig, under frukosten och när du läste morgontidningen...

Hur tänkte du...



Det är en oerhörd tragedi detta. Alla pratar om det. Alla tänker på det.

Såg rosenhavet utanför Oslo Domkirke, alla ljus som finns placerade runt om.

Tänker på orden som blivit sagda.

Om en man kan visa så mycket hat, tänk hur mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans.



Mina ord har tagit slut. Nu sitter jag bara här med en oerhört stor, tung sorg....

Kommentera här: