Återigen ett...

...nattpass på jobbet och tid för en uppdatering av bloggen.
Börjar med julafton:
Efter några timmars sömn efter nattjobbet packade jag och A in oss i bilen och åkte till A-K & S.
Där hade det samlats 12 personer, vi var de sista som anlände, och direkt körde vi igång med paketspelet.
=)
Det är verkligen ett roligt spel som får igång alla deltagare.

Dagen fortsatte sedan med en massa gott att äta och dricka såklart och massor med prat, skratt och julklappsutdelning.
När vi kom hem på kvällen var jag helt säker på att jag aldrig skulle bli hungrig igen.

Juldagen fick en lugn början med sovmorgon.
Nackdelen med att sova länge är att dagen blir lite stressig sedan, men vi hann med gårdssysslorna innan det var dags att åka iväg till min mamma på middag.
Där bjöds det på god fiskgryta som var en härlig kontrast till all julmat.

Natten till annandagen vaknade jag vid 02.30 av att jag trodde hela huset skulle lyfta.
Stormen Dagmar slog till med full kraft.
Somnade om till slut och när jag vaknade igen vid 06.30 var vi utan ström OCH telefon/mobil.
Inte kul!!
Blir vi utan ström så blir vi ju också utan vatten och det går ju inte när man har djur.
Konstaterade snabbt att det troligtvis skulle bli ett långt strömavbrott så det var bara att kliva upp och ta tag i problemet.
Som tur är så har vi en vedspis i köket så det var bara att börja elda för att få värme i huset.
Med vedspisen har vi ju också möjlighet att laga mat, lite omständigt och ovant men perfekt.
Vatten får vi ta upp för hand ur brunnen, omständigt och tungt jobb men det går och det är huvudsaken.



Tur mitt ljusförråd är STORT för det gick MÅNGA teljus igår.
Bra både för värme och belysning.
Jag och A konstaterade att dagarna är väldigt korta nu...många timmar i mörket blir det.
Misstänker att vi blir utan ström ett tag...vi tog en tur med bilen runt byn för att kolla förödelsen och det låg vindfällen överallt.
Hemma hos oss hade en stor björk gått mitt i tu, som tur var så föll den bort från huset.
Några plåtar på stalltaket hade också lossnat och flera saker ute hade blåst omkring men det kunde ha varit mycket värre.
Nu oroar jag mig för all mat vi har i frysarna...nu har det varit strömlöst ett dygn...

 

 

1 kats:

skriven

Trist och besvärligt utan el men vilken hög mysfaktor :) ljus, filtar och kanske till och med vara varandra väldigt nära :)), för at t hålla värmen alltså :)

God fortsättning

2 Kristina J:

skriven

Usch, vad besvärligt! Hoppas att det löser sig för er snabbt. Vi här lite längre upp i norr har klarat oss bra, bara kraftiga vindar och inga större bekymmer.

3 Sandra:

skriven

Synd att det är en så mild vinter, annars hade det bara varit att ställa ut maten!

4 Sandra:

skriven

Tur att det är så milt,annars hade det varit mycket besvärligare!Vi hade tur o fick tillbaka strömmen efter 9,5 timme,hoppas ni har fått tillbaka den vid det här laget! :)

5 Nilla:

skriven

Ja stormen ställer till det för en hel del...Hoppas att eran mat klarar sig...må så gott

6 Fia:

skriven

Nu sitter jag här och undrar hur ni löste det med vatten till djuren?

7 soffie:

skriven

hoppas du har el nu usch vi är verkligen beroende av elen och man märker det speciellt då ha en god fortsättning, kram

Kommentera här: