Det är helt otroligt...



...att jag som tjatat om och letat efter ett Karl Johan-ställe lyckades hitta ett igår.
Och det efter en väg där jag ofta går med hundarna.
Det måste vara så att jag helt enkelt inte har haft "KJ-ögonen" på mig tidigare.

Undrar just vilken svamp jag ska leta efter nu då...tips någon???
Det ska självklart vara god och lätt att skilja från andra svampar.....

Svart trumpetsvamp kanske??



Mycket god matsvamp. Växer gärna i anslutning till hassel och ek i södra-mellersta Sverige.

Beskrivning:
• Tunna trumpetformade fruktkroppar.
• Hattens översida (trumpetens insida) småfjällig, svart, i torka mera gråbrun.
• Hattens undersida/utsida något rynkig, grå-blågrå.
• Foten är ihålig och nedre delen är svart.

Kommentar:
Passar till all sorts matlagning. Är lätt att torka för långtidsförvaring. Skär gärna bort fotens nedre del då den ofta är lite "träig" i konsistensen.
Växer ofta i anslutning till ek och hassel, men förekommer också i örtrik barrskog.




Är det någon som har något annat bra förslag???



1 Ulrica P:

skriven

Du undrade om fröer mm på min blogg och jag ska erkänna direkt att jag har inte ens titta efter sådant. Men är sånt intressant så kan jag ta på mig att titta efter det när det lugnat ner sig här och att jag hittar till ställen själv ;) Kram

2 Helen:

skriven

KarlJohan! Såna skulle jag vilja hitta också. Är en newbie på svampplockning både jag och mannen och håller oss så långt till kantarell och taggsvamp men spanar efter KJ-möjliga svampar så fort vi är ute :-) Bor strax väster om Östersund och dessvärre har jag bara varit på DollarStore 1ggn på respektive ställe så jag är nog en dålig referens antar jag ;-)

3 soffie:

skriven

å va snyggt du fixat i bloggen ,härligt att gå på en lyckad svamptur, kramen

4 soffie:

skriven

å va snyggt du fixat i bloggen ,härligt att gå på en lyckad svamptur, kramen

5 engelsson:

skriven

Fina kallar du hittat.. Trumpetsvampen e ny för mig i år..har börjat kika efter dem o faktiskt hittat en del..har ett gäng på tork just nu.. Förövrigt så plockar jag alla sorts sopp o lite riskor o så de kantareller jag eventuellt hittar..

Kommentera här: