När kalla nätter plågar mig



Hur gick det egentligen till när sångerskan Jessica Andersson hamnade i tv-serien Fame Factory? Hur kändes det när hon som nybliven mamma bildade duon Fame tillsammans med Magnus Bäcklund och helt otippat gick och vann Melodifestivalen? Men framför allt, med tanke på den alltmer framgångsrika artistkarriären: Varför har Jessica Andersson aldrig riktigt glada ögon?

Blicken röjer svarta minnen från en otrygg barndom i miljonprogrammens Sverige. Jessica och hennes syskon växte upp med sin missbrukande mamma och de mer eller mindre våldsamma män som mamman levde med. Syskonskaran splittrades när de placerades i olika fosterhem. Som liten besökte Jessica flera gånger sin mamma i fängelset och som vuxen har hon tvingats inse att hennes bröder vacklat på kanten till samma destruktiva liv. En enda sak har Jessica Andersson alltid varit säker på. Att hon kan och vill sjunga. Att hon ska sjunga. Jessica skulle minsann visa dem som sa att hon "skulle sluta som sin mamma". Så blev det också. Det är just via musiken som Jessica har skapat sig ett bra liv.

Lena Katarina Swanberg har skrivit en stark berättelse där sorg och glädje går om varandra i Jessica Anderssons liv. En riktig Askungesaga om växande självkänsla och den svåra vägen mot balans.

Mitt betyg: 3 av 5.

1 Åsa:

skriven

Så den är läsvård då? Jag har varit lite tvekande där... men kanske skall prova mig på den nu. Jag har varit så sjukt dålig på att läsa det senaste...

2 Jaana:

skriven

Hmmm...kanske man skulle läsa.

Just nu är jag inne in en period då jag bara läser sannberättelser.



Kram!

Kommentera här: