Grekisk Potatiskaka

Jag har börjat följa serien "Halv åtta hos mig" och idag testade vi ett av recepten från den serien.
Blev mer som gratäng än som kaka för mig men den var helt fantastiskt god.



Grekisk potatiskaka

4 pers


10 st potatisar, skivade
2 st medelstora rödlökar, skivade
2 st vitlöksklyftor, pressade
0.5 burk pimientooliver, ca 80 g, finhackade
1 pkt fetaost 250 g, smulad
150 g smör
2 dl vispgrädde
1.5 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 dl ost, riven


Fräs potatisen i smöret i en stor kastrull på svagvärme i ca 5 minuter.

 Tillsätt grädden, vitlök salt och peppar.

 Tag bort kastrullen från plattan och blanda i oliver, rödlök och fetaost.

 Packa sedan blandningen fint och hårt i en ugnsfastform och strö över den rivna osten.

 Grädda mitt i ugnen på 185 grader i ca 1 timme och 15 minuter. Om gratängen börjar få för mycket färg, täck med ugnsfolie.

1 Ann Catrine:

skriven

Något att testa alltså!

(vet du om det ska vara fast eller mjölig potatis, för det gör ju skillnad i konsistensen. Vid närmre eftertanke, det ska vara fast va?)



Sv; 2 nov är antecknat!

Ska bli jättemysigt, de har säkert fått hem lite julprylar då... ;-)



Kramen!!

2 lovisa:

skriven

OOh gott!

3 Ann Catrine:

skriven

SV;

Klart du skulle klara av smärtan,

du tvingas ju stå ut med Mr Migrän!!

Och det finns alltid de som har det värre,

jag behöver inte ens bråka med FK,

eller hasa mig iväg till jobbet..

Dessutom kändes det bättre att skriva av sig

lite av ilskan!!

Visste inte ens att det finns en smärtklinik i Sollefteå! Hudiks har jag gått på för lääänge sedan.

Men det händer ju inte så mycket när man inte ska tillbaka till arbete.

Har man pension är man ju ur vägen..



Tack för dina gulliga rader ;-)



Kramar

4 Jaana:

skriven

Visst är det väl ett bra program, "Halv åtta hos mig"? Jag gillar det i alla fall, men tyvärr så kan jag inte se den varje kväll...pga av kurser jag gå på.



Kram!

5 Linda:

skriven

Mums.. jag älskar ju grekisk mat. Den kanske jag måste testa. Fast maken äter inte fetaost så jag undrar hur jag ska göra då? funderar

Kommentera här: