Rena rama misstaget



Tepåsen är över 100 år och torde därmed vara ett av våra mer långlivade misstag.
När teimportören Thomas Sullivan i New York skickade sina teprover till kunderna la han in 2 mg te i små silkespåsar som kunderna sedan skulle öppna och ta fram det lösa teet ur.
Men om nu kunderna inte begrep bättre eller bara hade bråttom vet vi inte men de slängde i alla fall hela påsen i koppen och hällde vatten på.
Simsalabim...en helt ny te-värld öppnade sig.
Idag dricks det mer pås-te än löst te i de flesta länder. Bäst blir te om det får dra 3-5 minuter.

1 H:

skriven

Jag använder nog mest lös-te men pyramid-téet är riktigt bra.

2 sweetmama:

skriven

Det hade jag ingen aning om. Te dricker jag både i lösvikt och på påse. Har alltid några tepåsar i min handväska så har jag favoritsorten med mig är det ska fikas om den inte finns på plats :o)

3 E-B:

skriven

intressant, såna här småsaker som är kul att veta!

Kommentera här: