Förberedelser för vintern



Det är snart dags att börja mata småfåglarna igen så idag skickade jag efter 2 stycken fågelmatare av den här modellen. Det yttre gallret ska göra att större fåglar inte äter upp allt för småfåglarna.
Ett rör är för nötter och ett rör är för frön.
De stora fåglarna får hålla sig till fågelbordet.

Matar ni fåglarna under de kalla årstiderna?
1 Nettan:

skriven

Vilken fin !

Synd att vi inte har någonstans att hänga såna där fågelmatare.



kram

2 LillaNisse:

skriven

Jag matade alltid fåglarna innan jag flyttade till en lägenhet, tyckte att det var rätt så rogivande att titta på dem, kanske måste börja med det igen..



Kram

3 Tant Animalia:

skriven

Ja, jag brukar göra det...men en del katter här är dumma, så jag får klura ut ett sätt att ge fåglarna mat, men inte katterna...)-:



Svärföräldrarna som också bor på gården brukar ge dom på baksidan av deras hus...där går det bättre!



Angående Ank-problemet med fruset vatten...

Vi brukar inte ha "bad" ute till dom på vintern. Risken för fastfrysning är för stor...

Men drickvatten får dom, i liten balja, och sen går vi där och byter och byter och byter...(-:

Man kan ju lägga lite halm som en ring runt om, men det hjälper inte när det är riktigt kallt..

Frigolit har jag hört att en del sågar hål i och sätter vattenkaret i...



Annars får dom gå in och dricka..I stallet finns det ju vatten och där inne brukar det inte frysa i första taget i alla fall. Fast Ni har det nog kallare kanske...

Jag tror att dom brukar äta lite snö också...när den kommer!

Svårt det där med vatten och vinter till alla djur, tycker jag.

Kram, Jenny, och hoppas det kan vara till någon hjälp!

4 Vaniljis:

skriven

Nej, det skulle inte funka på min balkong.. :)

5 Ann:

skriven

Japps:)

6 synne:

skriven

Den där var smart.

Här matar vi alla fåglar som är hungriga.

Har två fågelbord ute, plus en massa hängade i äppleträdet.

Hackspett, och smågålar äter gärna här. Köper grissvål och sätter upp åt Hacke. Det gillar han och många andra småfåglar. Vart köpte du den där fågelmatarn?

Klems.

7 Plogflickan:

skriven

Hej jag vill oxå mata små fåglarna igen nu när vi är torpare.. Vart har du hittat dessa smarta fågel automater? Har sökt lite på nätet men inte funnit någon bra sida!?

Ha en fin höstdag, bästa tiden på året tycker jag!!

8 vivan:

skriven

Ja,vist måste de också få mat....

Kommentera här: