Hur många gånger kan man döda en man?

Jag har börjat på en ny bok.



Eva Ahlgren, en oemotståndligt vacker toppmodell uppvuxen på Strandvägen i Stockholm, förälskar sig på 1960-talet i Eduardo ''Coco'' Paredes, en chilensk läkare med starkt politiskt engagemang. De gifter sig i Sverige, får två söner och flyttar till Chile där Eduardo blir president Allendes närmste man. Så börjar historien om Raymond Ahlgren-Paredes. En lycklig saga som får en mardrömslik vändning. Den 11 september 1973 bryter militärkuppen ut och Eva flyr med sina barn ut ur landet medan maken blir en av de otaliga som ''försvann'' efter att in i det sista ha försvarat presidentpalatset.
Två händelser förändrade Raymond Ahlgren-Paredes liv radikalt. 1995 fann man Cocos kvarlevor under en bro, en hög skelettdelar som vittnade om en fasanfull tortyr och bar spår efter svåra brännskador. Coco Paredes var en trofé för Pinochet, mordet på honom en symbolhandling och varje ben i kroppen var brutet. Raymond, som hade förträngt minnena av både sin barndom och sin far, tvingades plötsligt att minnas.Den andra händelsen var då diktatorn Pinochet arresterades i London 1998. Plötsligt började Raymond fråga sig vad som egentligen hände under militärkuppen och vad hans far råkat ut för. Bit för bit nystade han upp sin fars öde och lyckades i detalj kartlägga hans sista dagar. Svenska tv-kameror följde hans kamp från London. Men gripandet av Pinochet hade väckt någonting mycket större i Raymond. En faderlös son får helt plötsligt en pappa. Han flyttar tillbaka till Chile, köper tillbaka familjens gamla hus och söker upp släktingar och pappans överlevande kamrater.

Text och bild har jag lånat här.
1 Mia:

skriven

Tror jag har sett den killen på tv...

2 LillaNisse:

skriven

Det låter spännande, tack för tipset.



Kram

3 Maria:

skriven

Gripande läsning. Våran vän har jobbat åt honom här i Sverige i flera år..

4 evans:

skriven

Det verkar vara en spännande bok! Jag antar att den är självbiografisk?



Ha en bra kväll!

5 Tina:

skriven

De låter som en spännande bok...tack så mycket för tipset!

Håller på med boken El choko av Markus Lutteman



Ha det bäst!

6 Ann:

skriven

God morgon! Jag MÅSTE komma igång med läsningen igen känner jag!

7 A:

skriven

God morgon...

Hoppas du får en skön tisdag =)

Kram

8 Synne:

skriven

Det låter som en bok man bara måste läsa.

Ska kika efter den.

Tack för ännu ett bra boktips.

kramen mig.

9 Gabbi:

skriven

Morning honey...

Jag brukar ju inte läsa...men den måste jag nog jaga fatt på...

Ha en fin dag!!

Kram

10 Annelie:

skriven

Den låter bra =) Tack för tipset!

Kommentera här: