Aioli

Min vän My frågade efter ett recept på aioli i sin blogg och jag har ett recept som är världens enklaste och dessutom världens godaste.

Aioli


2 ägg (ja, både vitan och gulan )

1 tsk senap (jag använder alltid "hemlagad" )

4 tsk vitvinsvinäger

2-3 vitlöksklyftor

salt och vitpepper efter smak


Dessa ingredienser blandar jag i matberedaren, sen "slingrar" jag ner oljan medan beredaren går. Jag är inte så noga med att mäta mängden olja utan brukar gå efter hur tjock jag vill ha aiolin, men ca 4-5 dl behövs det.



1 My:

skriven

Tusen tack! Det ska jag nog klara!

2 Ulla:

skriven

Jag tycker som My att aioli är fantastiskt gott. Även jag tackar för receptet. Håller med dig om att Midsomer var bra igår. Fast jag tycker alltid att det är bra. Jag har de förväntningarna på det programmet.

3 Veronica:

skriven

men åhh det måste jag prova :)

4 Ingrid ^^:

skriven

vad är aioli? x)

5 annebelle:

skriven

Aioli är gott till mycket. Ibland pressar jag bara i lite vitlök i creme fraiche men den här riktiga varianten är ju m ycket godare. :-)

6 Ellen:

skriven

Det låter jätte gott,,,, gillar vitlök =D

7 Kattis:

skriven

Precis vad jag har tänkt på nu....jag har inte ens hittat på nån modell till ditt halsband o armband....

Jag har fotat 3 gula men nu kan jag inte lägga in dem i denna datorn idag.

Jag har lite svårt måste jag ovilligt erkänna.

Jag tänker o funderar...

Det är svårt då du ej kan se färgerna irl.

8 Anna´h:

skriven

Jag ÄLSKAR aioli , passar till allt verkligen = ))!

Ska prova din aioli på lördag till våran räkafton !



Sov så gott !

9 synne:

skriven

Det där ar bara så gott.....

tack för receptet.

Synne.

10 Tina:

skriven

Ja..aioli är gott.. brukar ha det till en fisksgryta som jag brukar göra...mums!!

11 Ellen:

skriven

ska det verkligen inte vara något annat i ??? majonäs eller så ??? testade detta men det blir jätte rinigt,,, även utan olja i !

12 Jonvilje:

skriven

Hi, cool site. What CMS is it?

Kommentera här: