Vad blir det till middag?

I morgon ska vi som jag berättade tidigare spela spel och äta middag med våra kompisar M & S och jag ska testa två nya recept, det blir:

Sus i Dus Grekiska Pytt i Panna

Grekisk pytt i panna

Fläskfilé 1 cm skivor som lägges i marinad i ett dygn


Marinad

1 ½ dl olja

3-4 vitlöksklyftor (hackas)

1 ½ tsk Sambal oelek

2 msk soja


Fyll långpanna med:

klyftpotatis (förkokas i ca 10 min innan, skalet kan man också behålla på om man vill)

klyftad rödlök

3-4 skivade tomater

klyftad gul och röd paprika

lägg på filé plus marinaden (gör ev dubbel marinad)

smula feta ost över fyllningen

(ev strö lite salt över)


200 grader mitt i ugnen 30-60 min


Servera med kall sås:

2 dl creme fraiche

2 pressade vitlöksklyftor

½ pressad lime (vi hade citron)

svartpeppar, salt och ev örtkrydda

image849


och till dessert blir det Lillanslilla Citronkladdkaka med vaniljglass

Citronkladdkaka

8 bitar

150 g Margarin
2 ägg
2½ dl socker
1½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 citron


1. Smält margarinet. Rör ihop ägg och socker, tillsätt vetemjöl, vaniljsocker,
rivet skal och saften från en citron. Rör ner det avsvalnade margarinet.
2. Häll smeten i en smord springform (ca 20 cm). Grädda i mitten av ugnen på 150°C, ca 35 min.

För att få godast resultat skall provstickan vara något kladdig.
Kan med fördel serveras med grädde och färska bär

image1313


1 Sus i dus en desperat lyxhustru!:

skriven

Så klart att det är okej! Bara roligt! Kalasa på ni! Ni kommer att älska det! och såsen är bara underbar den med vitlök! Mumma! Gör vitlöksbröd också om ni orkar hihihi...
Bon apetit!
/Sus

2 Annsingen:

skriven

Absolut! Ha en trevlig dag o kväll:))

3 Linda:

skriven

Grekiska pytten verkar ju mumsig.. du har oliver på va?

4 Maria:

skriven

Låter smaskens alltihop.
Hoppas ni får det trevligt.

5 My:

skriven

Oj vad gott! Jag kommer!

Kommentera här: