Lill-lördag



Idag är jag trött...var en del på jobbet idag...nu ska jag lägga mig i tv-soffan med en påse clementiner och en flaska vatten...hade gärna slukat en choklad-kaka nu...


1 Sus i dus:

skriven

Ja nu får vi peppa varandra!

Jag öppnade en sidoblogg på min blogg.se domän fast på http://sus68.blogg.se/matdagbok
Där skriver jag vad jag äter varje dag, den är mest för mig själv så jag inte ska äta en massa strunt, ett tips till dig kanske!

Kram Sus

2 Christel:

skriven

Mmmm, eller en Snickers, fast här är det apelsiner som gäller. Gott men lite tråkigare

3 Mia:

skriven

Hur många clementiner kan man äta innan man blir less?? Du är ståndaktig, du....Bravo!!

4 Carina:

skriven

Clemntiner är gott, clementiner är gott......
men jag får utslag om jag "hetts äter" citrus frukter.
Synd nog så finns det en STOR Tobrelone kvar ännu sen jul som är så gott till kaffe :/

5 Ulla:

skriven

Vad duktig du är som INTE tar en chokladkaka.

6 Alex:

skriven

Är oxå sugen på choklad, men skall låta bli...tur att vi inget har hemma...;)

Jag kör en hemmasnickrad variant på Viktväktarna/GI-metoden (har viktväktat förut och kan pointsprogrammet)
Så här har jag gjort:

- för matdagbok och håller mig till ett visst antal points. Ser till att äta lagom portioner och frukost, lunch, middag + 2 mellanmål.
- Dricker mycket vatten och grönt the.
- undviker snabba kolhydrater, ingen potatis, ris eller vit pasta. Istället bulgur, qinoa och fullkornspasta. Mycket fisk, kyckling och magert kött, samt grönsaker och frukt. Undviker halvfabrikat.
- inga mjölkprodukter (har kommit på att jag är laktosintolerant) Använder inte smör, steker i olivolja.
- Inget eller mycket sparsamt med godis eller kaffebröd.
- Bytt ut mjukt bröd mot grovt knäckebröd.
- En "ätardag" i veckan.

Har med detta gått ned ca 1 kilo i veckan, ganska lagom och på köpet mår jag så mycket bättre! När väl sockersuget försvann, kändes det inte som nån större uppoffring. Däremot känns det så nu när jag skall komma in i bra vanor igen efter julens frosseri i godis, choklad och onyttig mat...men det går över snart, bara att hålla ut!

Kommentera här: