Mörk choklad

Mörk choklad motverkar trötthet

45 gram mörk choklad om dagen motverkar kronisk trötthet. Det visar en ny engelsk undersökning.

Chokladen som forskarna använde hade en kakaoprocent på 85 och åts som tre bitar à 15 gram per dag. Studien visade samtidigt att ljus choklad hade rakt motsatt effekt, nämligen ökad trötthet. Alla deltagarna i försöket led av kroniskt trötthetssyndrom, en diagnos som kännetecknas av ihållande trötthet som inte försvinner efter tillräcklig sömn och vila. Forskarna förklarar den positiva effekten av mörk choklad med att chokladen har ett högt innehåll av polyfenoler, som ökar hjärnans innehåll av signalämnet serotonin.

Källa: Hull York Medical School


Skonsamt mot vikten

Mörk choklad innehåller stearinsyra som stannar länge i magen och skickar många mättnadssignaler till hjärnan. Samtidigt är den svår att bryta ner i tarmen, och det innebär att en del av fettet i chokladen inte upptas.


BloggRegistret.se
1 Marie:

skriven

Nä, det får bli ljus choklad om jag får bestämma..;-)))

2 Christel:

skriven

Står där någonting om det röda vinet som är så gott till????
Eller conjac??
Suck ;)

3 Nilla:

skriven

nja choklad vad är det för fel på chips ha ha..Hade gärna vart ledig men det dök upp lite annat...men det är härligt när det är sol...

4 Plogflickan:

skriven

E-posten till mig är
[email protected]

5 Camilla:

skriven

Det var kul att höra, eftersom jag älskar mörk choklad:-)

6 Inger Maryissa:

skriven

Då ska jag börja äta mörk choklad igen.
Tack för informationen.
Jag tål inte godis eller choklad som är blandad med annat, utan bara ren mörk choklad.
Det är ju så gott....

7 synne:

skriven

Ska in och köpa en GOD mörk chocklad. Det lät ju bra det där.....
Synne.

8 Nilla:

skriven

Morrn morrn hoppas att du får en bra dag...

9 Margaretha:

skriven

Ett sånt UNDERBART inlägg....
Sånt gillar jag...och choklad.
Mörk choklad motverkar hål i tänderna oxå.
ps. det e faktiskt sant .!!!!!!
Kram
Margaretha

Kommentera här: