Chai-te


I flera bloggar skrivs det om Chai-Latte och eftersom jag aldrig smakat detta så kände jag att jag var tvungen att googla lite för att få reda på mer om denna populära dryck.
Nu när jag vet vad det innehåller så kommer jag garanterat att testa nästa gång jag kommer på ett café   =)


RECEPT. 4 portioner, 15 minuter. Utmärkt upptinare efter en kylslagen promenad. Chai-te finns att köpa färdigt, men smakar mycket bättre om man lagar det själv från grunden

2 msk svart te (t ex assam eller ceylon)
råsocker efter smak (1-4 tsk)
1 hel kanelstång
4 hela kryddnejlikor
3 hela kardemummakapslar
6 dl lättmjölk
4 dl vatten
1 tsk malen kanel

Lägg te, socker och alla kryddor i en tjockbottnad kastrull. Slå på 4 dl mjölk och allt vatten. Värm försiktigt och sjud sakta i tio minuter under omrörning. Värm och skumma resten av mjölken, antingen i en mjölkskummare eller genom att värma under häftig vispning.
Sila teet och häll upp i muggar. Skeda över mjölkskummet och sikta över malen kanel. Servera genast.








1 Mia:

skriven

Jag är ingen tédrickare, men det där lät riktigt gott, kanske man ska testa?

2 Ulla:

skriven

Mannen älskar chailatte och här i Göteborg och enligt honom så finns bästa chailatten på Café Villekulla. Där de har kakbuffén som jag bloggat om.

3 Jenny:

skriven

jaha okej, det låter intressant faktiskt! :)

4 Åsa.S:

skriven

visst är det komiskt hur vissa bloggare skriver om hur de fikat med chailatte nästan varje dag1 Det måste ju bara vara det ultimata! ;)

5 Mimi:

skriven

Ja men det är hur gott som helst!!! Men jag har aldrig lyckats med att göra den lika god själv... Lycka till!!

6 Malin:

skriven

har inte heller testat det men kanske borde göra det ^^

7 Kaban:

skriven

Det är super gott!

8 Olaolea:

skriven

Thank you for the informative website

Kommentera här: