Bättre förr??



Ofta hör man uttrycket "det var bättre förr" och det tror jag stämmer i vissa fall men idag har jag uppmärksammat en sak som INTE var bättre förr...
Vi har utökat kornas hagar idag och för att det inte ska bli så långt att transportera vatten så har vi fått tillgång till en grannes gamla brunn och på den sitter det då en gammaldags pump.
Vi har ställt ett badkar där och detta skulle då fyllas...med handkraft...det var såklart jobbigt, men vardagsmotion på det här viset tackar man ju inte nej till,men när jag står där så börjar jag fundera på hur människor jobbade och slet förr.
Idag sken solen, det var varmt och härligt men jag skulle inte vilja stå så där en vinterdag i snöstorm och -20 grader, men så var de ju förr...djuren skulle ha vatten även på vintern och inte nog med att man fick pumpa upp det för hand då...man fick bära det sen också...

Kommentera här: