Sjuk vård eller sjukvård??



Jag har ju varit i "utbrändhetsträsket" tidigare och nu känner jag att jag skulle vilja ha en samtalskontakt för att ha någon utomstående som kan vägleda och stötta, ja egentligen bara någon att prata om livets upp-och nedgångar, val, karriär, relationer, ja ni vet...allt som livet innehåller.
Jag misstänker ju att vissa av de symtom jag sökt läkare för lika gärna kan vara psykosomatiskt som somatiska och vill i så fall få hjälp att bryta mönstret innan det "bär iväg".
Jag tog i alla fall upp frågan med den kvinnliga läkaren jag träffade på vårdcentralen förra veckan och hörde mig för om det fanns en kurator där  som jag kunde få gå till. Jag hade faktiskt höga förväntningar på mitt läkarbesök den här gången eftersom jag skulle få  träffa en kvinnlig läkare och jag inbillar mig att kvinnor förstår kvinnor bättre än vad män gör.....
I alla fall så får jag svaret att  "det är 6 månaders väntetid till kuratorn här så ta kontakt med sjukhusets allmänpsykiatri i stället".
Ok tänkte jag och ringde dit...snacka om besvikelse!!!
Eftersom jag inte är akut dålig så tar dom inte emot mig...man sätter inte ens upp mig i kö!!!!!
Jag jobbar själv inom psykiatrin...fast inom tvångsvården...inom psykiatrin vet man vad svårt det är för människor att söka hjälp när det gäller psykiska problem...och så  har man det här systemet!!!
Det här upprör mig något fruktansvärt...psykiatrin skulle ju få så mycket resurser...självklart måste man jobba förebyggande vid sidan om akutvården...
I alla fall tog jag åter kontakt med Vårdcentralen och satte upp mig i kö till kuratorn där och sen får jag nog försöka se mig om efter ett privat alternativ.
Man måste i dagens samhälle visst "vara frisk för att orka vara sjuk"...

Någon annan som har liknande erfarenheter???

1 A:

skriven

Japp...så är det. Jag hade tidigare panikångest och hade jättesvårt att få hjälp. Gick en mycket kort period hos kurator. I övrigt fick jag medicin utskriven....Skit är det värt.

2 Pia:

skriven

Det är bedrövligt att man ska behöva vänta tills man blir akut dålig, men om du jobbar inom psykiatrin kan du kanske fixa nå´t bra genom jobbet? hoppas det löser sig för dig

3 sorgmantel:

skriven

v psykiatrin har jag nog bara haft bra erfarenheter, för när jag berättade om pappa första gången fick jag hjälp på en gång men jag vet många som inte får någon hjälp eller fel hjälp. Men sjuk vård stämmer nog.
Hoppas du hittar någon att prata med. Jag fattar inte hur de kan ha sex månaders väntetid. På sex månader hinner det hända mycket och man behöver ju hjälpen på en gång. himla byrokrati vi lever i.
BAMSEKRAM!!!!

4 ejmis:

skriven

A: Piller är inget för mig nu..jag vill prata!!
Pia: Vi har psykologer på jobbet men det är ju mina arbetskamrater...jag ska i alla fall fråga om dom vet någon bra privatpraktiserande.
sorgmantel: Väntetiderna är enorma, synd att det finns så lite resurser.

5 Mia:

skriven

Ärligt...jag blir bara så förb****d när jag läser vad du skriver, det får inte vara så här men vi är ju så maktlösa, de små människorna i det stora systemet. Näää, mer piller åt folket, så har vi löst problemet med att vi tar för mycket tid åt den sjuka vården! :-(

6 Pia:

skriven

det är därför dessa privatpraktiserande terapeuter växer upp som svampar i jorden. Tyvärr är det inte alla som har råd att betala 800:-/timmen. Blir så jäkla upprörd, vi är en produkt av ett samhälle som är uppbygd på jäkt och stress, både i arbetslivet som privatlivet, dessa går ju hand i hand. Självklart ska arbetsgivaren ha "något i bakfickan" för sin personal, men då någon utomstående. Skulle inte vilja ha en samtalskontakt med en arbetskamrat. Har ni handledning ? Om så är i fallet och du känner förtroende för handledaren, har han/hon tips om någon som kan ställa upp.

7 Mimi:

skriven

Oj om du visste hur jag behandlades förra året...Jag kom till slut in via psykakuten då jag var i så dåligt skick. men min läkare fick ringa och tjata i ca tre veckor. De skyllde bla på semestertider och det är det ju nu... Håller tummarna för dig! Kommer du väl in på allmän psyk tror jag du får bättre hjälp än från kuratorn...Jag har som tur är en underbar terapeut som jag inte släpper taget om. Inte ännu...

8 ejmis:

skriven

Mia: Piller kan vara jättebra om det har gått så långt...men visst vore det önskvärt att man kunde få hjälp lätt INNAN man faller..
Pia: 800:-/timme är fantasisummor för en vanlig arbetare!! Vi har handledning på jobbet men det är tyvärr mer patient än personalrelaterad och dessutom med våra egna psykologer...Jag hoppas på att arbetsgivaren kan ställa upp med något...ska i allafall ställa frågan.
Mimi: Håll fast vid din terapeut så länge du bara kan!!!

9 BiddaTroy:

skriven

Då hade jag nog tur. Via företagshälsan fick jag tid hos kurator med en gång. 10 gånger som dessutom företaget gick med på att betala för eftersom "en frisk medarbetare är mer värd än en sjuk". Heder åt min personalchef, alltså... Lycka till, och stå på dig!

10 eva:

skriven

Jag förstår vad du menar. Det fattas någon sådär "mittemellan" sjukvården och en själv. Det finns ett stort behov av "livspratare", någon att prata möjligheter och problemlösningar med för att komma vidare och framåt. Skickar dig en energikram!

11 ejmis:

skriven

Bidda Troy: Kul att du hälsar på, jag har försökt läsa din blogg men det går tyvärr inte längre???
Skönt att höra att nån har goda erfarenheter...jag hade faktiskt glömt företagshälsovården..tack för tipset!
eva: Exakt vad jag menar, livspratare var ett perfekt ord för vad jag söker. Tack för kramen!

12 Birgernicoline:

skriven

It is healthy, I shall come on your site more often, thank.

Kommentera här: