Arbetsfördelning i hemmet

Läste i en artikel i Damernas Värld om arbetsfördelningen i hemmet och vill nu dela med mig några godbitar ur artikeln.
Först lite statistik fråm SCB:

Så här ser den dagliga arbetsfördelningen ut:

Matlagning
Kvinnor 46 minuter, män 25 minuter.

Diskning, avdukning
Kvinnor 20 minuter, män 10 minuter

Tvätt
Kvinnor 18 minuter, män 4 minuter

Inköp (exklusive resa till affären)
Kvinnor 28 minuter, män 23 minuter

Under helgerna står kvinnan för så mycket som två tredjedelar av hushållsarbetet

==================================================================================

Vi har en mer harmonisk tillvaro att vinna på en mer jämställd hushållsarbetesfördelning.
En statlig utredning visar att kvinnans sexuella lust till mannen minskar när hon är missnöjd med arbetsfördelnigen i hushållet.
Sexlivet för många par skulle med andra ord bli bättre, eller i alla fall mer aktivt, om hushållsarbetet var mer jämställt.
Hushållsarbetet är ju en syssla som vi aldrig blir färdiga med, det finns alltid ny mat att laga och fler smutsiga kläder att tvätta...

Vad säger ni, stämmer detta eller är det rent struntprat??







Upgrade Your Email - Click here!

1 F:

skriven

här delas det 50/50. Med något undantag... bilen är mitt ansvarsområde. Det för att jag tycker det är kul.

2 Lotta:

skriven

Hemma hos mig stämmer det inte. Min man lägger nog ned mer tid på hushållsarbete än vad jag gör.

3 Pia:

skriven

hos mig stämmer det INTE, det blir 100% för min del, mat tvätt disk o inköp är inget min sambo befattar sig mig :( kanske stannar i Göteborg för alltid när jag tänker på det

4 Mimi:

skriven

Tack och lov så stämmer det inte hos oss! Vi är väldigt jämnspelta och kivar aldrig...eller nästan aldrig om hushållssysslorna. Min sambo går oftare morgonrundan med hunden då jag är så trög på morgonen och då kanske jag kompenserar det med att tvätta oftare och laga mat oftare. Städning hjälps vi åt med dvs vi är självgående båda två och rycker in där det behövs...

Kommentera här: