Alkohol

Click to view image details

De senaste dagarna har jag börjat läsa några bloggar där det skrivs om alkoholism,medberoende mm.
Jag är själv uppvuxen med en pappa som drack alldeles för mycket och för ofta och det har naturligtvis präglat mitt liv.
När jag var i 25-års åldern hade jag min första period av utbrändhetssymtom och nu i efterhand har jag förstått att det har berott mycket på mina uppväxtförhållanden att jag hamnade där i så tidig ålder.
Under ca 5 år gick jag omkring med difusa fysiska och psykiska symtom och vändningen kom inte förrän jag läste "Flodhästen i vardagsrummet" och helt plötsligt fick förklaringar. Allt blev plötsligt solklart för mig!!
Att allt helt plötsligt blev lätt kan jag inte säga men jag började sakta men säkert lära mig att se på mina "konstiga" beteenden på ett annat sätt. Jag lärde mig att mitt värde inte handlar om prestation utan om vem jag är. Och framför allt..jag lärde mig att prata om mina erfarenheter och märkte att jag inte var ensam!!!
Nu låter det kanske som om allt fallit på plats för mig men så är det absolut inte, jag halkar tillbaka i gamla invanda beteenden titt som tätt men nu märker jag det ofta ganska snabbt och får försöka hitta rätt väg igen. Jag tror att det här är något man får jobba med under hela livet , att man någonsin skulle bli "klar med sig själv" det tror jag inte på. Och förresten låter det väldigt trist att man helt plötsligt en dag skulle vara "färdig".
Det känns bra  att jag hittat till dessa bloggar där människor delar med sig av en sida av livet som ofta är skamfylld och jobbig, jag hoppas att det sakta men säkert reder upp sig för er alla som kämpar! En dag i taget....
1 SwedishLady1961:

skriven

Du är inte ensam! Har du hört talas om Alanon? Om inte, så är det en systerorganisation till AA, för att vänner och anhöriga till alkoholister ska kunna samlas och prata om sina erfarenheter och sitt eget medberoende-beteende. Det har hjälpt många. Du vet säkert det här men i alla fall: Hemsidans adress är: http://www.al-anon.se/

2 ya:

skriven

Ja finns många intressanta bloggar, om man bara hittar dom vill säga, att läsa. Känner igen problemet! Verkar ha en del gemensamt!

Kommentera här: